Библиографическое описание:
Экологически ориентированное повышение квалификации преподавателей учреждений высшего, среднего специального и профессионально-технического образования / Е. Т. Тимонова [и др.]
// Вестник Витебского государственного технологического университета. - 2017. - № 1 (32). - С. 179-187. - Библиогр.: с. 186-187 (6 назв.).
Аннотация:
Основной целью представленной работы явилось создание новой концепции практико-ориентированного экологического образования преподавателей профессионально-технических учреждений. Разработаны учебно-методические материалы для дистанционных курсов повышения квалификации. При этом решаются задачи формирования у слушателей курсов представления о направлениях решения экологических проблем современности, тенденциях развития образования в целях устойчивого развития, практико-ориентированных технологиях обучения, теоретической базе и практических возможностях создания экологически безопасных производств и продукции.=The article analyses problems which lead to the
necessity of development of the new concept of the
practice-oriented ecological education. It is noted
that one of the factors constraining development of
tutoring and education in this direction is low level
of readiness of the modern teacher for exercise of education
in the field of ecological environment. On the
basis of the research held within the international
project TEMPUS EcoBRU «Ecological Education for
Belarus, Russia and Ukraine» and educational and
methodical materials of distant advanced training
courses for teachers of professional educational institutions
are developed. The main objective of the
developed courses is integration of knowledge of
ecological environment and a subject of vocational
training of specialists on the basis of the practice-oriented
approach. The developed courses have been
tested in target groups of teachers, and also in educational
process of «VSTU» and received positive
assessment of experts of the project. Introduction of
courses promotes inclusion of an ecological component
in process of vocational training of specialists,
realization of the practice-oriented approach in tutoring,
to formation of ecological competence of future
specilaists.